2018/11/27

Mleko krowie, kozie a może roślinne? Które najlepsze ?

mleko roślinne


Na rynku dostępne są mleka krowie, kozie oraz roślinne. Pewnie znajdą się też inne nie mniej jednak najbardziej znane i rozpowszechnione są własnie te trzy.  Mleka roślinne a raczej napój roślinny jest super alternatywą dla osób, które nie mogą pić mleka zwierzęcego. Rynek oferuje dość bogatą gamę mlek roślinnych. Są one wzbogacone witaminami i wapniem. Warto jednak patrzeć na skład takiego mleka, ponieważ bardzo często mają w składzie gumy i nie gumy. 


Mleko krowie 


Dość kontrowersyjne ostatnimi czasy, ponieważ uznawany jest za największe zło tego świata. Osobiście uważam, że to jakaś przesada jest. W takim razie nie powinnyśmy jeść wędlin, bo są odzwierzęce etc. Nie ma co panikować. Przecież też nikt nie piję mleka litrami. Mleko krowie zawiera sporą ilość wapnia, który jest bardzo ważny w budowie kości i zębów u dzieci, a także ważny w profilaktyce osteoporozy w wieku starszym. 

Mleko kozie


Produkty z mleka koziego dostępne są już w każdym markecie. Można spotkać oprócz mleka koziego jogurty, sery czy masło. 
Zawartość białka i skład aminokwasowy jest porównywalny do mleka krowiego. Jednakże białka kazeinowe, które odpowiedzialne są za reakcje alergiczne występują w mniejszej ilości w mleku kozim, dlatego też niektórzy alergicy spokojnie mogą spożywać właśnie to mleko. Białka serwatkowe, które są lepiej trawione przez organizm występują w ilości 25-39% podczas, gdy mleko krowie ma je tylko 15-17%. Białko to składa się z alfa- oraz betalaktoglobuliny, które wiążą witaminę D, są nośnikami wapnia, cynku czy magnezu. 

Nasz organizm zdecydowanie lepiej trawi mleko kozie, ponieważ skrzep, który powstaje w żołądku jest luźniejszy i drobnoziarnisty. Mleko kozie zawiera również więcej metioniny i treoniny 
(aminokwasy), które są niezbędne do prawidłowego rozwoju młodego człowieka. 


Mleko kóz zawiera więcej witaminy D, niacyny, witaminy C, witaminy B1 oraz B2. Polecane alergikom, dzieciom i rekonwalescentom. 



Mleko sojowe

mleko sojowe

Wyróżnia go to, że jest bez laktozy, ponieważ laktoza występuje tylko w mlekach pochodzenia zwierzęcego ( krowie, kozie, bawole etc). Niestety nie poleca się go tylko dlatego, że w dzisiejszych czasach soja jest genetycznie modyfikowana. Nie mniej jednak polecana jest weganom. 
Osobiście uważam, że we wszystkim należy zachować umiar. Jeśli jesteś osobą zdrową jak najbardziej możesz sięgać po mleko sojowe od czasu do czasu. 


Mleko kokosowe

wartości mleka kokosowego


  • Mleko, które można zaleźć w puszce i kartonie. To z puszki jest bardziej gęste i bardziej kaloryczne niż to w kartonie. 
  • Zawiera krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na sylwetkę
  • Świetnie nadaje się do dań wytrawnych jak i deserów 
  • W składzie szukaj koksowa minimum 60% oraz wody. Nic więcej.

Mleko migdałowe

wartości mleka migdałowego

Koleje  mleko roślinne godne uwagi. Uważam, że jest najlepsze pośród mlek roślinnych. 
  • Zawiera witaminę E. Silny przeciwutleniacz 
  • Obniża cholesterol 
  • Niskokaloryczne 
  • Łatwostrawne 
  • Bogate w magnez, potas czy żelazo
  • Zawiera witaminę B2 

Podsumowanie:

Które mleko najlepsze? Myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedni. Warto jednak poświęcić więcej uwagi produktom z mleka koziego. Jeśli jesteś weganką lub jesteś alergikiem sięgaj po mleka roślinne. W szczególności migdałowe czy owsiane. Uważaj na mleko sojowe. Jeśli jednak pochodzi z upraw ekologicznych śmiało po niego sięgaj. Śmiało mogę polecić mleka roślinne z firmy EnerBio z Rossmanna, Natumi, Tesco Oragnic Czy Auchan BIO. 




2 komentarze:

  1. diety serwuję tylko mojemu mężowi.Sama omijam szerokim łukiem.Nie musze.Mleka nie znosilam od urodzenia. na zdrowie mi wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście jest spora ilość osób które nie lubią smaku mleka. Ja za to uwielbiam od małego. ;) I narzekać na nic nie mogę:) mam jednak nadzieję że jadasz produkty mleczne. Jeśli jednak nie kontroluj ilość wapnia w diecie;)

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.