2019/01/15

Dieta w ciąży. Jak prawidłowo się odżywiać?

jak powinno wyglądać żywienie w ciąży




Ciąża to jeden z najpiękniejszych dni w życiu kobiety. Jednakże niektóre mają obawy co do swojej sylwetki. Jak tu nie przytyć po ciąży za dużo, będę miała zwisający brzuch po urodzeniu etc. To Ty jesteś odpowiedzialna za to jak będzie wyglądała Twoja sylwetka podczas ciąży jak i po urodzeniu dziecka.


Jedz dla dwóch, nie za dwóch

W tym poście znajdziesz same wskazówki dotyczące diety kobiety ciężarnej zdrowej. To kluczowe. Przy cukrzycy ciążowej i innych chorobach dietę należy zmodyfikować 

Dieta w ciąży-najważniejsze informacje 


  • W pierwszym trymestrze nie zwiększasz podaży kalorii. Jeśli dowiesz się, że jesteś w ciąży to super, ale nie oznacza to, że teraz możesz rzucić się na kilka tabliczek czekolady, i inne grzeszki. Dietę masz przez 3 miesiące taką jaką miałaś. 
  • W drugim trymestrze zwiększasz podaż kalorii o jakieś 200-300. A w ostatnim trymestrze o kolejne 200-300 kcal. Oznacza to, że przez całą ciążę zjadasz dodatkowy obiad. Sama widzisz, że to wcale nie jest jakoś super dużo. Masz o siebie dbać, dbać o dziecko i swoją dietę, ale nie masz się brzydko mówiąc obżerać. 
  • Średnio kobieta w ciąży powinna przytyć ok. 12,5 kg. To jest takie "zdrowe przytycie". Na tę wagę składa się: łożysko, wody płodowe, dziecko, macica oraz piersi. 
  • Jest jeden sposób, abyś mogła pilnować kilogramów, które możesz przytyć bez obaw. Na chwilę obecną stosuje się wskaźnik BMI jaki miało się sprzed ciąży. I tak: dla kobiet z niedowagą prawidłowe przytycie wynosi 12,5-18 kg, dla kobiet ważących w normie 11,5-16 kg, a dla kobiet mających nadwagę przed zajściem w ciążę 7-11,5 kg. 
  • W trakcie ciąży następuje poziom hormonów jak progesteron oraz estrogen, które mają wpływ na przewód pokarmowy. W żołądku zmniejsza się ilość soków żołądkowych co oznacza, że spowalnia się jego opróżnianie. Enzymy trawienne działają dłużej na substancje pokarmowe.  Zmniejsza się ruchliwość jelit. Możesz zastosować dietę lekkostrawną. Poczujesz się lepiej. 
  • W trakcie ciąży uważa się, że powinno zwiększyć się podaż białka, jednakże w diecie Polek tego białka nie brakuje, dlatego też nie ma powodu do zwiększenia jego ilości. Chyba, że do tej pory byłaś totalnym niejadkiem lub tak stwierdzi lekarz.  
  • Kwasy omega 3 przy prawidłowym poziome zapobiegają poronieniom oraz małej masie dziecka.
  • Należy wypijać 2,5 litra wody dziennie
  • Jeśli nie ma przeciwwskazań możesz być aktywna fizycznie 
  • Żelazo jest bardzo ważnym składnikiem w diecie. Płód podczas całej ciąży potrzebuje aż 400 mg. W takim przypadku należy w pierwszym trymestrze zwiększyć podaż o 1 mg, a w kolejnych 6 mg. Przyjmuje się, że dla kobiet w ciąży oraz karmiących norma to 30 mg dziennie. 
  • Kobieta w ciąży powinna suplementować kwas foliowy, witaminę D, Jod, żelazo, kwasy omega 3. Jednakże zanim je wykupisz zapytaj lekarza czy jest taka konieczność
  • Staraj się jeść dużo zielonych warzyw. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.